Music: Sampoorna Bhagavadgita Prayana / Sri Ganapathy Sachchidananda Swamiji(2021)

 

Sampoorna Bhagavadgita Parayana

スワミジは、バガヴァッド・ギーターは5つの詩句に要約できることをご教示なさっています。これを、Pancha Shloka Gita (5つの詩句)と呼ばれています。

Chapter 3, Verse 19
tasmād asaktaḥ satataṁ
kāryaṁ karma samācara
asakto hyācaran karma
param-āpnoti pūruṣaḥ

Therefore, without attachment, perform ever the work that is to be done, for it is by doing work without attachment that man attains to the highest.

自己実現した者は行為に関心を持たないが、他の者は行為に束縛されます。アルジュナよ!あなたはまだ悟りを開いていません。ですから、執着せずに自分の務めを果たしなさい。欲望から解放された行為をなす者は、必ず解放を得るでしょう。


Chapter 11, Verse 55
mat karma-kṛn mat-paramo
mad-bhaktaḥ saṅga-varjitaḥ
nivairaḥ sarva bhūteṣu
yaḥ sa māmeti pāṇḍava
Be a doer of My works, accept Me as the supreme being and object, become My bhakta, be free from attachment and without enmity to all existences; for such a man comes to Me, O Pandava.

私の宇宙の姿を見ることができるのは、私のためにすべての行為を成し、私を最高の存在とみなし、富や友人や家族に興味を持たず、常に私に帰依し、どんな生き物にも悪意を持たず、宇宙全体を私の姿以外の何ものでもないとみなす者だけです。

 

Chapter 18, Verse 65
manmanā bhava mad-bhakto
mad yājī māṁ namas kuru
mām evaiṣyasi satyaṁ te
pratijāne priyo’si me
Focus your mind on Me, be devoted to Me, worship Me, prostrate before Me and you shall come to Me alone. I promise you this verily, for you are dear to Me.
あなたのマインド(意思)を私に定めなさい。弛みない献身をもって私だけに仕えなさい。私にだけ礼拝を捧げなさい。私にだけ敬礼を捧げなさい。私はあなたのことが一番好きなので、あなたに約束します。あなたは断固として私に従いなさい。

 

Chapter 18, Verse 66
sarva dharmān parityajya
mām ekaṁ śaraṇaṁ vraja
ahaṁ tvā sarva-pāpebhyo
mokṣayiṣyāmi mā śucaḥ
Abandon all dharmas and take refuge in Me alone. I will deliver you from all sin and evil, do not grieve.
すべての義務から離れ、私だけに帰依しなさい。私はあなたをすべての罪から守ってあげましょう。

 

Chapter 18, Verse 78
yatra yogeśvaraḥ kṛṣṇo
yatra pārtho dhanurdharaḥ
tatra śrīrvijayo bhūtir
dhruvā nītir matir mama
Wherever is Krishna, the Lord of yoga, wherever is Paartha, the archer, assured are there glory, victory and prosperity, and there also is the immutable Law of Right.
すべてのヨギの主であるスリ・クリシュナと弓を使うアルジュナが存在するところには、勝利と繁栄の女神であるラクシュミが存在する、というのが私の確固たる信念です。