Study: I will now tell you the story of Ramakrishna Paramahamsa

I will now tell you the story of Ramakrishna Paramahamsa. It is a small story. A great yogi would visit Ramakrishna Paramahamsa’s ashram every day. Neither he nor Ramakrishna Paramahamsa initiated any conversation with each other. One day, it was time to cross the river to go to the other side. So, Ramakrishna Paramahamsa and his two disciples spent 4 annas (currency unit, used in India in earlier times) to cross the river and go to the other side. The other Yogi walked on water and crossed the river at the that same instance. That is when the yogi and Ramakrishna Paramahamsa spoke to each other. The Yogi says to Ramakrishna Paramahamsa “The world says that you are a person with myriad powers, but you spent 4 annas to cross the river. Instead, you could have saved that money by using your powers to walk on the river like I did”. That is when Ramakrishna Paramahamsa responded saying “All your power and energy was sold for 4 annas, when you decided to walk on the river to cross it to come on to this side. You cannot again walk on the river to go back to that side, because you spent all your power on this”. Truly so, the Yogi could not walk back to the side he came from. Further, Ramakrishna Paramahamsa says “You walked on the river only to prove to me that you are powerful and also mock me that I did not use my power. I saw your outward behaviour every day you visited my ashram and realized what your intentions were. I may have spent 4 annas to cross the river, but you spent the energy from several years of penance to cross this river, just to mock me. For the 4 annas I spent, I also got a return ride in the boat. I crossed the river, procured all the things I wanted and even go back to my ashram. You, however, not only spent several years of penance, you also have to spend additional money to go back to your side. Instead, you could have used your powers to educate others”. This story is only a few decades old. You could verify it.

 

Sources:  Speech and Q&A Session of HH Sri Datta Vijayananda Teertha Swamiji – Corona Satsangam – April 26 , 2020 – Mysore

 

ここで、ラマクリシュナ・パラマハンサの物語をお話ししましょう。

これからラマクリシュナ・パラマハンサの話をします。短い話です。ある偉大なヨギが、毎日、ラマクリシュナ・パラマハンサのアシュラムを訪れていました。彼もラマクリシュナ・パラマハンサも、お互いに何の会話も始めませんでした。ある日、川を渡って向こう岸に行こうとする時が来ました。そこで、ラマクリシュナ・パラマハンサと彼の二人の弟子は、4アンナ(その昔、インドで使われていた通貨単位)を使って川を渡り、向こう岸に向かいました。もう一人のヨギは水の上を歩き、同じように川を渡りました。その時、ヨギとラマクリシュナ・パラマハンサはお互いに話しかけました。世間では、あなたは無数の力を持った人だと言われていますが、あなたは川を渡るのに、4アンナも使ってしまいました。それよりも、私のように力を使って川の上を歩けば、そのお金を節約できたはずだ」。その時、ラーマクリシュナ・パラマハンサはこう言いました。「あなたが川を歩いて渡ってこちら側に来ようと決めた時、あなたの力とエネルギーはすべて4アンナで売られたのです。あなたはもう二度と川を歩いて向こう側に戻ることはできません。本当にそうなのか、ヨギは元来た側に歩いて戻ることはできないのです。さらに、ラーマクリシュナ・パラマハンサは「あなたが川の上を歩いたのは、自分が力を持っていることを私に証明するためであり、私が自分の力を使わなかったことを嘲笑するためだ」と述べています。私は、あなたが毎日私のアシュラムを訪れるたびに、あなたの外見的な振る舞いを見て、あなたの意図が何であるかを理解しました。私は川を渡るために4アーナを費やしたかもしれませんが、あなたは私を嘲笑するためだけに、数年にわたる懺悔のエネルギーを使ってこの川を渡ったのです。4年分のお金で、往復の船にも乗せてもらった。私は川を渡り、欲しいものをすべて手に入れ、アシュラムにさえ戻った。しかし、あなたは数年の懺悔をしただけでなく、自分の側に戻るためにさらにお金を使わなければならない。その代わり、自分の力を使って人を教育することができたはずだ」。この話は、ほんの数十年前のことだ。検証してみてはどうだろう。


HHスリ・ダッタ・ヴィジャヤナンダ・ティールタ・スワミジのスピーチと質疑応答より - コロナ・サットサンガム - April 26 , 2020 - Mysore