Books: Freedom from the KNOWN / J. Krishnamurti

 

 

To Be Free of All Authority
To be free of all authority, of your own and that of another, is to die to everything of yesterday, so that your mind is always fresh, always young, innocent, full of vigour and passion. It is only in that state that one learns and observes. And for this a great deal of awareness is required, actual awareness of what is going on inside yourself, without correcting it or telling it what it should or should not be, because the moment you correct it you have established another authority, a censor.

 

Love
Love is something that is new, fresh, alive. It has no yesterday and no tomorrow. It is beyond the turmoil of thought. It is only the innocent mind which knows what love is, and the innocent mind can live in the world which is not innocent. To find this extraordinary thing which man has sought endlessly through sacrifice, through worship, through relationship, through sex, through every form of pleasure and pain, is only possible when thought comes to understand itself and comes naturally to an end. Then love has no opposite, then love has no conflict.

But you don’t know how to come to this extraordinary fount – so what do you do? If you don’t know what to do, you do nothing, don’t you? Absolutely nothing. Then inwardly you are completely silent. Do you understand what that means? It means that you are not seeking, not wanting, not pursuing; there is no centre at all. Then there is love.

 

Silence
The only silence we know is the silence when noise stops, the silence when thought stops – but that is not silence. Silence is something entirely different, like beauty, like love. And this silence is not the product of a quiet mind, it is not the product of the brain cells which have understood the whole structure and say, ‘For God’s sake be quiet’; then the brain cells themselves produce the silence and that is not silence. Nor is silence the outcome of attention in which the observer is the observed; then there is no friction, but that is not silence.


Meditation

Meditation is one of the greatest arts in life – perhaps the greatest, and one cannot possibly learn it from anybody, that is the beauty of it. It has no technique and therefore no authority. When you learn about yourself, watch yourself, watch the way you walk, how you eat, what you say, the gossip, the hate, the jealousy – if you are aware of all that in yourself, without any choice, that is part of meditation.

So meditation can take place when you are sitting in a bus or walking in the woods full of light and shadows, or listening to the singing of birds or looking at the face of your wife or child.

In the understanding of meditation there is love, and love is not the product of systems, of habits, of following a method. Love cannot be cultivated by thought. Love can perhaps come into being when there is complete silence, a silence in which the meditator is entirely absent; and the mind can be silent only when it understands its own movement as thought and feeling. To understand this movement of thought and feeling there can be no condemnation in observing it. To observe in such a way is the discipline, and that kind of discipline is fluid, free, not the discipline of conformity.


The Observer and The Observed
So awareness has revealed the different states of one’s mind, has revealed the various images and the contradiction between the images, has revealed the resulting conflict and the despair at not being able to do anything about it and the various attempts to escape from it. All this has been revealed through cautious hesitant awareness, and then comes the awareness that the observer is the observed. It is not a superior entity who becomes aware of this, it is not a higher self (the superior entity, the higher self, are merely inventions, further images); it is the awareness itself which had revealed that the observer is the observed.

 

すべての権威から自由になること
自分の権威も他人の権威も、すべてから自由になるとは、昨日までのすべてを捨てて、自分の心がいつも新鮮で、若く、無垢で、活力と情熱に満ちているようにすることである。その状態でこそ、人は学び、観察することができるのです。そして、そのためには、多くの気づきが必要です。自分の内側で起こっていることを実際に意識し、それを修正したり、あるべき姿やそうでない姿を指示したりしないことです。

 


愛は、新しく、新鮮で、生きているものです。それは昨日も明日もない。それは思考の混乱を超えたものです。愛が何であるかを知っているのは無垢な心だけであり、無垢な心は無垢でない世界に生きることができる。人間が犠牲によって、礼拝によって、関係によって、セックスによって、あらゆる形の快楽と苦痛によって際限なく求めてきたこの並外れたものを見つけることは、思考が自らを理解するようになり、自然に終焉を迎えるときにのみ可能である。そのとき、愛には反対語がなく、愛には対立がない。

しかし、あなたはこの特別な泉に来る方法を知らない。では、どうすればいいのか?どうしたらいいかわからないなら、何もしない,そうですよね?絶対に何もしない。そして、心の内で完全に沈黙するのです。それがどういうことかわかりますか?それは、あなたが求めず、欲せず、追わず、中心がまったくないということです。そして、そこに愛があります。

 

静寂
私たちが知っている唯一の静寂は、騒音が止まったときの静寂、思考が止まったときの静寂ですが、それは静寂ではありません。静寂とは、美や愛のような、まったく別のものです。そしてこの静寂は、静かな心の産物ではありません。脳細胞が全体の構造を理解し、「頼むから静かにしてくれ」と言うのでもなく、脳細胞自身が静寂を生み出すのであって、それは静寂ではありません。また、静寂は観察者が被観察者であるような注意の結果でもなく、その場合は摩擦はありませんが、それは静寂ではありません。

 

瞑想

瞑想は、人生における最も偉大な技術の一つであり、おそらく最も偉大なものである。そして、誰からも学ぶことができない。それが瞑想の素晴らしさである。瞑想には技法がなく、したがって権威もない。自分自身について学び、自分自身を観察し、自分の歩き方、食べ方、言葉、噂話、憎しみ、嫉妬などを観察し、自分の中にあるそれらすべてに否応なく気づくことができれば、それは瞑想の一部となります。

ですから、バスの中で座っていても、光と影にあふれた森の中を歩いていても、鳥のさえずりを聞いていても、妻や子供の顔を見ていても、瞑想は成立します。

瞑想の理解には愛があり、愛はシステムや習慣、メソッドに従うことで生まれるものではありません。愛は、思考によって培われるものではありません。愛が生まれるのは、おそらく完全な沈黙、つまり瞑想者が完全に不在の沈黙があるときです。そして心は、自らの動きを思考と感情として理解したときにのみ沈黙することができます。この思考と感情という動きを理解するためには、それを観察することを非難することはできません。そのように観察することが規律であり、そのような規律は流動的で自由であり、順応の規律ではありません。

 

観察者と被観察者
つまり、意識は自分の心のさまざまな状態を明らかにし、さまざまなイメージとそのイメージの間の矛盾を明らかにし、その結果生じる葛藤と、それに対して何もできないことへの絶望と、そこから逃れようとするさまざまな試みを明らかにしたのである。そして、観察者が観察される者であるという自覚が生まれる。このことに気づくのは、優れた存在でもなければ、高次の自己でもない(超越的存在、高次の自己は単なる発明品ないしは作られたイメージにすぎない)、観察者が観察者であることを明らかにしていた意識そのものなのである。