Study: The Self eternally exists as the witnessing consciousness (sākshi chaitanya) within the intellect (buddhi).

The Self eternally exists as the witnessing consciousness (sākshi chaitanya) within the intellect (buddhi). As the Self attains oneness with the intellect (buddhi), it appears as if it is undergoing these three modifications. It mistakenly believes the illusion to be real. Such oneness should be rejected wisely.

Just as wind is identified based upon the smell it carries, the Supreme Lord should be recognised as the witnessing consciousness (sākshi chaitanya) who is illumining these modifications within the intellect.

This association with the intellect (buddhi) causes the Self to acquire the never-ending bondage known as cycle of repeated re-births. The three attributes of Nature (trigunas) and the fruitive actions ensure that this cycle of re-births continues perpetually.

from Srimad Bhagavatam – day 404


自己は、知性(buddhi)の中の意識の姿をした目撃者(sākshi chaitanya)として永遠に存在します。自己が知性(ブッディ)と一体化すると、これらの3つの変異の影響を受けているように見えます。自己は、その幻想を現実のものだと勘違いしています。このような一体化は、よく理解した上で拒絶されるべきです。

匂いが感じ取られた場合に、それを運んだ媒体が風であることを認識されるように、至高の主は、知性の中のこれらの変化を照らす目撃の意識(sākshi chaitanya)として認識されるべきです。

この知性(buddhi)との結びつきによって、自己は繰り返される再生のサイクル(輪廻)として終わりのない束縛を獲得することになります。自然の3つの属性(trigunas)と果報を求める行為は、この生まれ変わりのサイクルを永久に続けることを保証します。

「シュリーマド・バーガヴァタム」404日目より